Dziecko | Rytmy Zdrowia » Wapń dla Twojego dziecka
Reklama Magnum Junior
Reklama Magnum Junior
Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama

Wapń dla Twojego dziecka

20 lutego 2013

Wapń jest niezbędnym minerałem – jest składnikiem kości i zębów, odgrywa zasadniczą rolę w przekazywaniu informacji za pomocą nerwów.

Wapń a zdrowie dziecka

Wśród ogółu składników mineralnych, wchodzących w skład organizmu dziecka, udział wapnia w budowie tkanek ciała jest najważniejszy. To wapń (łącznie z fosforem) odpowiadają za prawidłowy stan zębów i kości.

dzieci sie razem bawiąPoniżej jego inne liczne funkcje:

  1. jest niezbędny do funkcjonowania mięśni;
  2. potrzebujemy go do uwalniania neuroprzekaźników w mózgu – wspomaga układ nerwowy;
  3. jest niezbędny do krzepnięcia krwi oraz regulacji ciśnienia krwi;
  4. bierze udział w procesach metabolicznych żelaza;
  5. zachowanie prawidłowego rytmu serca i prawidłowa czynność układu naczyniowo-sercowego zależą od wspóldziałania wapnia i magnezu;
  6. jest niezbędny do budowy komórek;
  7. pomaga organizmowi wykorzystać żelazo a także ułatwia transport składników odżywczych przez błony komórkowe;
  8. dzięki niemu organizm łatwiej przyswaja witaminę B12

Kiedy wiadomo, że go za mało?usmiechnieta dziewczeca buzia

Wystąpienie poniższych objawów może świadczyć o niedoborze wapnia w organizmie:

  • zaburzenia wzrostu,
  • krzywica,
  • choroby dziąseł,
  • kurcze mięśni,
  • mrowienia i drętwienia w rękach i nogach,
  • zwolnienie tętna,
  • ból w stawach,
  • kłopoty z paznokciami, włosami,
  • zaparcia,
  • wysypki.

Ile wapnia dla kogo?

Grupa wiekowa                                                     Zalecana norma (w mg)

niemowlęta do 6. miesiąca życia                     360-600

od ½ roku do roku                                                540-600

od roku do 3 lat                                                     800

od 4 lat do 10 lat                                                   800-1000

chłopcy 11-18 lat                                                 1000-1200

dziewczynki 11-18 lat                                            1000-1200

Ile wapnia w czym?

Najlepszym źródłem wapnia są: odtłuszczone mleko, jogurt i półtłusty ser gdyż obecna w tych produktach laktoza wzmaga wchłanianie wapnia. Również, dużą ilość wapnia zawierają ryby a zwłaszcza ryby w konserwach z jadane z ośćmi. Wapń z warzyw jest gorzej przyswajalny ponieważ zawierają one tez błonnik i kwas szczawiowy, natomiast produkty zbożowe są słabym źródłem wapnia oraz mają niekorzystny stosunek wapnia do fosforu

Określenie optymalnych norm podaży wapnia w diecie jest trudne z powodu braku praktycznych możliwości ustalenia stopnia jego przyswajania w indywidualnym przypadku

Zawartość wapnia (w mg) w produktach spożywczych (100 g produktu)produkty z wapniem

mleko w proszku odtłuszczone – 1277

szprot – 1003

mleko pełne w proszku – 956

ser salami tłusty – 853

ser gouda tłusty – 795

bryndza – 532

rokpol – 530

ser topiony tłusty – 499

sardynka – 437

natka pietruszki – 193

jogurt – 147

mleko krowie (3,5% tłuszczu) – 118

kefir półtłusty – 118

maślanka – 118

ser twarogowy tłusty – 91

jaja całe (2 szt.) – 48, ale żółtka – (4,5 szt.) – 147

mama daje suplement wapnia córceJedzenie nie wystarczy – szukaj suplementów diety

Rzadko kiedy dieta dziecka, w zwłaszcza jeszcze niejadka, jest wystarczająco zbilansowana i dostarcza niezbędnych do prawidłowego rozwoju i wzrostu witamin i składników mineralnych.

Wiedząc o tym niedoborze rodzic dbający o zdrowie swego dziecka, powinien spytać pediatry lub farmaceuty o suplement diety, który zawiera je w swoim składzie i jest przeznaczony specjalnie dla określonej grupy wiekowej.

Jak ze wszystkim tak i z wapniem nie należy przesadzić, albowiem zbyt wielka ilość wapnia w organizmie może też być niebezpieczna. Nadmierna dzienne dawka (powyżej 2000 mg) może prowadzić do hiperkalcemii

Zawartość wapnia w suplementach diety jest wyrażana w miligramach; pierwiastek ten wchodzi w skład większości preparatów wielowitaminowych.

Warto przed zakupem w aptece sprawdzać skład takich suplementów i wybierać spośród dostępnych na rynku te, które mają najbardziej optymalny.

Joanna Kulawik

 

Informacja o plikach Cookies
Ta strona internetowa używa plików Cookies. Korzystanie z witryny bez dokonania zmian 
w ustawieniach Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce, kliknij Czytaj więcej.

X