Dziecko | Rytmy Zdrowia » Prawidłowy i harmonijny rozwój dziecka. Cz.II – rozwój manualny
Reklama Magnum Junior
Reklama Magnum Junior
Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama

Prawidłowy i harmonijny rozwój dziecka. Cz.II – rozwój manualny

24 marca 2013

Rozwój manualny (czyli rączek) pozwala dziecku na samodzielnie wykonywanie wielu czynności, takich jak: rysowanie, malowanie, pisanie, sznurowanie butów, zapinanie guzików.sznurowanie

Nie byłyby one możliwe, gdyby nie sprawne ręce, a w szczególności palce.

Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, gorąco zachęcam do wykonywania różnych zabaw plastycznych, wycinankowych oraz konstrukcyjnych.

Poniżej omawiam rozwój sprawności manualnej z podziałem na pierwszy, drugi, trzeci, czwarty i piąty rok życia dziecka.

pierwszy chwyt

Rozwój manualny w pierwszym roku życia

Chwytanie i manipulowanie  –  umiejętność chwytania i manipulowania przedmiotami rozwija się u dziecka stopniowo – aż do sprawnego wykorzystywania ręki jako cennego i głównego narzędzia.

0– 2. miesiąc –Dziecko rodzi się z ze zdolnością do chwytania. Dziecko nie wie jednak do czego służą rączki i nie używa ich jako narządzi.

3. miesiąc– Dziecko chwyta zabawkę włożoną w rączkę.

4. miesiąc –U dziecka rozwija się pierwszy rodzaj chwytu – chwyt prosty. Dziecko obejmuje przedmiot całą dłonią jakby nakładało rączkę na przedmiot.

5. miesiąc  – Dziecko wyciąga rączki po przedmiot. Przekłada zabawkę z rączki do rączki. 

6. miesiąc – Dziecko utrwala umiejętności chwytania i manipulowania jedną ręką. Pojawia się chwyt dłoniowo-łokciowy – dziecko uruchamia staw łokciowy i zaczyna chwytać dłonią, ale z wyłączeniem kciuka.

7–.8. miesiąc –Dziecko doskonali umiejętności nabyte w 6 miesiącu. Pojawia się chwyt nożycowy – dziecko zaczyna przywodzić kciuk.

9. – 12. miesiąc –U dziecka pojawiają się oznaki kształtowania się dominacji stronnej. Dziecko używa chwytu pesetowego – przeciwstawia kciuk i palec wskazujący. Pojawienie się takiego chwytania świadczy o sprawnym funkcjonowaniu koordynacji wzrokowej oraz precyzji.

picie z kubeczka

Drugi rok życia

Ręce dziecka nie służą już do stabilizacji ciała, ale stają się narzędziem.

13.–14. miesiąc – Dziecko doskonali umiejętność chwytania.

13.–15. miesiąc – Dziecko nieporadnie posługuje się łyżką lub widelcem.

13.–15. miesiąc – Dziecko uczy się rysować – rysuje znaczki, bazgra.

13.–16. miesiąc – Dziecko pije z kubka.

13.–18. miesiąc –Dziecko wkłada klocki w otwór w desce.

16.–17. miesiąc –Dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnego mycia zębów.

16.–18. miesiąc – Dziecko buduje wieżę z dwóch klocków.

19. miesiąc – Dziecko buduje wieżę z czterech klocków.

21. miesiąc – Dziecko buduje wieżę z pięciu klocków.

21.–24. miesiąc – Dziecko buduje konstrukcje na płaszczyźnie.

22. – 24. miesiąc –Dziecko odkręca pokrywki.

24. miesiąc –Dziecko buduje wieżę z sześciu klocków.

Trzeci rok życia

Rozwój manualny trzylatka to okres harmonijnego rozwoju. Dziecko bez trudu porusza się samodzielnie, chętnie bawi się piłką, rysuje doskonali swoje umiejętności w ubieraniu się i rozbieraniu, ale także w zapinaniu i rozpinaniu guzików.

Dziecko:

- rysuje pionową i poziomą linie, linię prostą, krzyżyk, koło,

- buduje wieżę z 8 elementów,

- posługuje się łyżką widelcem i kubkiem,

- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne,

- wkłada klocki różnego kształtu do właściwych otworów.

Rozwój manualny w 4. roku życia

Czwarty rok życia to dla dziecka przełomowy okres – podejmuje ono edukację przedszkolną. Posiadane umiejętności nie tylko w zakresie dużej i małej motoryki umożliwiają mu odnaleźć się w grupie rówieśniczej. Dziecko doskonali zdobyte umiejętności, ale również uczy się nowych.

Dziecko:

- odwzorowuje linię, koło, kwadrat, prostokąt i krzyżyk,

- rysuje po śladzie,

- usprawnia samoobsługę,

- zamalowuje powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment,

 Piąty i szósty rok życia

Piąty i szósty rok życia toczas utrwalania nabytych wcześniej zdolności.

Zdobyte umiejętności umożliwiają mu samodzielnie funkcjonowanie.

Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole.

Dziecko potrafi:

- wykonywać wszystkie czynności samoobsługowe,

- tworzyć rysunki tematyczne,

- wykonywać precyzyjne ruchy dłonią.

Urszula Korbiel -  specjalista i terapeuta wczesnego wspierania rozwoju dziecka, logopeda

 

Informacja o plikach Cookies
Ta strona internetowa używa plików Cookies. Korzystanie z witryny bez dokonania zmian 
w ustawieniach Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce, kliknij Czytaj więcej.

X