Dziecko | Rytmy Zdrowia » Synek w wieku 2 lata i 6 miesięcy mało mówi
Reklama Magnum Junior
Reklama Magnum Junior
Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama Nagłówek Reklama

Synek w wieku 2 lata i 6 miesięcy mało mówi

13 stycznia 2013

Treść pytania:

Witam serdecznie!

Moj synek ma obecnie 2 lata i 6 miesięcy i jeśli chodzi o jego mowę, to jest daleko w tyle. Potrafi powiedzieć takie słowa jak: mama, tata, ciocia i kilka jeszcze słów, które tak naprawdę rozumiemy my rodzice, bo obcy ludzie niestety nie wiedzą, co synek do nich mówi. Wiem, że nie powinno się porównywać dzieci, aczkolwiek jego rówieśnicy często mówią już pełnymi zdaniami. Synek jest dzieckiem bardzo żywym wszędzie go pełno, przysłowiowe ”żywe srebro”, próbuję czytać mu książki, ale nie wytrzymuje długo i szybko się zniechęca.

Jak pomoc mu stymulować naukę mowy? Będę wdzięczna za podpowiedz jakiś pomocy terapeutycznych, gier, itp.

Z poważaniem

Magda

 

Odpowiedź eksperta:

Droga Pani Magdo !

 

Na początku 2. roku życia dziecko posługuje się kilkoma lub kilkunastoma słowami zrozumiałymi dla otoczenia.

 

Dwulatek powinien umieć nazwać:

-  domowników  np.  mama, tata, baba, dziadzia, ciocia,

zabawki  np.  bum (auto), fufu (pociąg), mi (miś), lala itp.,

-  zwierzęta np. ka-ka (kaczka), pi –pi (ptaszek), kum-kum (żabka), ko-ko (kura), hau (pies) oraz używać czasownika w trybie oznajmującym np. aaa (spać) lub da (dać) .

Uczenie się nowych słów powoduje, że pod koniec 2 .roku życia wypowiedzi dziecka stają się dwuwyrazowe.

Z Pani opisu wynika, że mowa synka jest poniżej jego wieku  życia, dlatego jak najszybciej należy rozpocząć stymulacje.

Najlepszym programem do nauki mowy jest seria logopedyczna Słucham i uczę się mówić. Składa się ona z 12 płyt CD wraz z ilustrowanymi   książeczkami. Płyty te są doskonałym narzędziem do nauki mowy, ale także pozwalają na jednoczesne ćwiczenie uwagi, koncentracji, analizy i syntezy wzrokowej oraz na wczesną symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania. Płyt należy słuchać codziennie minimum 2 razy po 10 minut. Dziecko słuchając płyt koniecznie musi mieć słuchawki. Założenie słuchawek eliminuje inne bodźce dźwiękowe oraz bezpośrednio stymuluje analizator słuchu.

Dziecko słuchając płyt uczy się mówić oraz koncentrować na dźwiękach mowy, kierować swoją uwagą słuchową i wzrokową.

W przypadku Pani Synka proszę zacząć od następujących płyt:

  Samogłoski i wykrzyknienia

  Wyrażenia dźwiękonaśladowcze

  Sylaby i rzeczowniki (części 1-4)

Dodatkowo proszę rozpocząć naukę czytania sylabami w oparciu o serię Kocham Czytać.

Na początek:

  • Zeszyt 1: Samogłoski
  • Zeszyt 2: Wyrażenia dźwiękonaśladowcze

Piszę Pani, że: „synek jest dzieckiem bardzo żywym, wszędzie go pełno, przysłowiowe żywe srebro, próbuję czytać mu książki, ale nie wytrzymuje długo i szybko się zniechęca” 

 

Mam w związku z tym parę pytań. Czy Pani synek ma trudności w zasypianiu?

Którą ręką się posługuje –lewą, prawą czy na zmianę i jedną i drugą?

Czy synek ma trudności w wykonywaniu codziennych sekwencji, np. mycie zębów, mycie rąk, korzystanie z toalety, problemy w ubieraniu się i rozbieraniu ?

Jak dziecko rozwija się w innych sferach, tj.: motorycznej, manualnej i społecznej ?

 

Znając odpowiedzi na powyższe pytania postaram się Pani pomóc.

 

Serdecznie pozdrawiam oraz zachęcam do dalszej korespondencji.

Urszula Korbiel

Informacja o plikach Cookies
Ta strona internetowa używa plików Cookies. Korzystanie z witryny bez dokonania zmian 
w ustawieniach Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce, kliknij Czytaj więcej.

X